Odată cu dezvoltarea internetului și a comerțului online, a apărut din ce în ce mai acută nevoia de promovare. Dacă la începuturi era suficient să listezi un site într-un director web pentru a primi vizitatori, în vremurile noastre, datorită numărului foarte mare de site-uri web, motoarele de căutare (în special Google) au început să joace un rol vital în expunerea pe internet a site-urilor.

Ce sunt motoarele de căutare

Motoarele de căutare se folosesc de anumite progrămele (numite boti – prescurtarea de la „robot”, cuvânt care în limba rusă înseamnă „muncă”) care navighează pe site-uri din link în link memorând în mod automat, parțial sau integral, conținutul paginilor web pe care ajunge, într-o gigantică bază de date.

În momentul în care un utilizator face o căutare folosind anumite cuvinte cheie, sunt afișate într-o anumită ordine rezultatele pe care motorul de căutare le deține în acel moment pe o pagină numită SERP (Search Engine Results Page).

Pentru a servi rezultate cât mai relevante, motoarele de căutare au dezvoltat algoritmi pe baza cărora fiecărui rezultat posibil i se acordă o anumită importanță, stabilindu-se astfel ordinea în SERP.

Google este lider în domeniu pentru că are cea mai mare bază de date și algoritmi care îl ajută să afișeze rezultatele cele mai relevante. Astfel reușește să domine piața motoarelor de căutare. Algoritmul pe baza căruia ordonează rezultatele este cât se poate de secret din două motive:

  • Posesorii de site-uri sa nu speculeze mecanismele algoritmului pentru a trișa în așa fel încât paginile site-urilor lor să apară printre primele chiar dacă nu sunt cele mai relevante pentru utilizator.
  • Concurența să nu poată să se folosească de algoritmul lor pentru a afișa rezultate cât mai relevante.

În timp, s-a dezvoltat o adevărată nouă știință, denumită SEO (Search Engine Optimisation), care se ocupă cu optimizarea paginilor web pentru o afișare cât mai avantajoasă în SERP. Specialiștii SEO se folosesc de anumite statistici pentru a determina cum lucrează algoritmii motoarelor de căutare astfel încât să determine ce modificări ar trebui făcute în paginile web pentru ca acestea să apară cât mai des în SERP si la căutări cât mai relevante pentru serviciile oferite de acestea.

Promovarea prin SEO

Serviciile SEO nu sunt deloc ieftine deoarece implică multe ore de cercetare și de multe ori cumpărarea de articole sponsorizate care să conțină legături către pagina ce se dorește a fi promovată, modificarea felului în care pagina ce se dorește a fi promovată este văzută de către motorul de căutare.

Prin SEO se pot obține rezultate pe termen lung: vânzări constante și volume mari, dar această metodă nu dă rezultate imediat deoarece motoarele de căutare nu își schimbă destul de repede percepția asupra paginilor web, în principal datorită volumului mare de date pe care-l au de procesat.

Promovarea de tip CPA (Cost Per Action)

Principalul mod prin care motoarele de căutare își obțin veniturile necesare activității este „vânzarea” de spații publicitare în SERP. Dacă la începuturi se cuantificau doar click-urile obținute de către cei ce plăteau reclamele, în timp s-au dezvoltat mai multe instrumente de a cuantifica beneficiile celui ce își dorește reclamă plătită: numărul și valoarea conversiilor, numărul și calitatea apelurilor telefonice primite, dacă s-a văzut sau nu o anumită ofertă etc.

Promovarea prin reclame cumpărate direct de la motoarele de căutare are, de regulă, rezultate imediate. Spun de regulă, deoarece se duce în permanență o adevărată luptă pentru a obține reclame cât mai eficiente mai ales atunci când în domeniile conexe cuvintelor cheie pentru care se licitează este concurență acerbă.

Promovarea Off-Line

Promovarea unui brand pe canale diferite de cele oferite de internet: Reclame Radio – TV, Reclame stradale, Împărțirea de flaiere, ș.a.m.d., poate aduce o notorietate atât de mare încât să creeze cerere în SERP pentru cuvinte cheie legate de respectivul brand, ceea ce face ca ulterior, promovarea online să fie mult mai facilă pentru respectivul brand.

Am încercat să explic pe înțelesul tuturor cum funcționează motoarele de căutare și care sunt mecanismele ce pot determina un utilizator de internet să acceseze un anume site.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *