Comerțul online câștigă din ce în ce mai mulți adepți. Apar zilnic magazine online noi, multe dintre ele apar ca o oglindă a unui magazin clasic. Din ce în ce mai mulți comercianți sunt interesați de prezența online deoarece ei simt că nu trebuie să piardă teren.
Cei mai mulți au auzit că un magazin online are costuri mai mici decât unul tradițional, dar din nefericire pentru ei, unii se amăgesc cu gândul că pot realiza magazine online cu costuri care să tindă spre zero.
Este adevărat că poți realiza un magazin online fără să te coste nimic, dar mult mai adevărat este faptul că un magazin cu costuri zero îți va aduce zero profit. Aș putea spune, fără să greșesc, că un magazin online gratuit îți va aduce pierderi, pentru că, vrei nu vrei, tot pierzi ceva minute pentru realizarea lui, iar acele minute costă și ele bani!
Hai să vedem care ar fi costurile unui magazin online …
Să începem cu începutul. În primul și primul rând avem nevoie de o adresă, adică de un domeniu web. Acesta poate fi cu extensie .ro (ideal pentru magazinele ce se adresează în special clienților din România) sau cu altă extensie (pentru țările UE recomand .eu, iar pentru o prezență internațională .com).
Un domeniu .ro costă aproximativ 50 lei pe an, iar un alt fel de domeniu poate să coste între 2 și 200 €/an. Nu vă amăgiți cu domenii gratuite. Acestea chiar nu există.
Pentru ca magazinul să funcționeze, el trebuie să fie găzduit de un calculator aflat în permanență conectat la internet. Pentru că este dificil să garantezi că vei avea posibilitatea de a obține rezultatele dorite cu propriul calculator, recomand un serviciu specializat, oferit de o firmă de găzduire web, care poate să coste între 5 și 50 de euro / lună, în funcție cât de solicitat va fi viitorul magazin online. Dacă magazinul dumneavoastră va ajunge să concureze alte magazine cu renume, costul cu găzduirea ar putea crește semnificativ, dar cu siguranță atunci acesta ar fi ultima grijă a dumneavoastră!
Realizarea efectivă a magazinului online costă și ea. Exista platforme de programe gratuite, ce pot sta la baza magazinului, dar acestea trebuiesc personalizate nevoilor dumneavoastră, atât ca aspect cât și ca funcționalitate. Chiar dacă primiți gratuit un imobil “la roșu” tot veți avea nevoie de meseriași pentru a-l face utilizabil. Pentru a face acest lucru este nevoie de timp și cunoștințe, iar acestea costă – între 400 și 1500 euro, în funcție de cât de mult se dorește modificată o astfel de structură gratuită.
Avem magazinul online gata de vânzare. Poate prelua comenzi și suntem mulțumiți. În continuare avem nevoie de cineva care să preia comenzile, să tină legătura cu clienții, cu furnizorii, să pregătească comenzile de livrare, să livreze comenzile. Pentru început, tote aceste operațiuni pot fi făcute de o singură persoană, poate chiar de dumneavoastră, mai ales că nu vor da buzna comenzile, asta deoarece am omis un aspect important: să ne facem cunoscuți.
Nu este suficient să ai un magazin online pentru a începe să faci bani. Dacă în cazul unui magazin tradițional, este suficientă o locație cu vad pentru a avea clienți și a începe să ai profit, în cazul magazinelor online, oricât de optimizat SEO ar fi și oricât de bună ar fi adresa web, “vadul” trebuie construit.
Este adevărat că posibilitățile sunt nelimitate și costurile de promovare sunt mult mai mici decât în cazul unui magazin tradițional, dar totuși ai nevoie fie de timp, fie de bani pentru a deveni cunoscut. Ideal este să investești ceva bani pentru a deveni cunoscut în cel mai scurt timp, de regulă 1000 de euro pe lună sunt suficienți în primele luni.
Pentru a investi acești bani eficient ai nevoie de stocuri de marfă sau de contracte ferme cu furnizorii. Dacă nu reușești să-ți faci un renume bun pe piață toată investiția va fi făcută în van.
Concluzia: Dacă nu ai cel puțin 10.000 de euro de investit într-un magazin online, nu spera la vânzări senzaționale, iar pentru a putea supraviețui trebuie să ai vânzări suficiente astfel încât, din profit, să-ți poți permite să plătești cel puțin 3 salarii decente.
Multă baftă!